Brêgepop
25 april 2017Een evenement organiseren vraagt om een heleboel regelwerk. In de voorbereiding en tijdens het tweedaagse festival Brêgepop stonden onze eventspecialisten de organiserende partij dan ook graag met raad en daad bij.
Die Friese mentaliteit, die van ‘it komt sa ’t it komt’, dat komt tijdens een festival als Brêgepop zeer goed van pas.
Aan het woord is Hessel Faber, één van de initiatiefnemers en organisatoren van het cross-over festival Brêgepop. Met de derde editie begin april gaf de organisatie dit jaar wederom de kick-off van het Friese festivalseizoen. Na een jaar eerder een gedeelte van het materieel te hebben gehuurd bij Verno Materieelverhuur, besloot de organisatie om in 2016 alles bij dit verhuurbedrijf af te nemen: ,,Alles ja. De volledige stroomvoorziening, zes grote aggregaten. Alle stage barriers, kassa’s, 200 x 3,5 meter hekwerk plus doeken. De terreinverlichting op het parkeerterrein en om het festivalterrein heen. Maar ook de toiletvoorzieningen en kleinere zaken zoals brandblussers,” noemt Faber in één adem op.
De reden dat er voor Verno gekozen is, ondanks het feit dat de organisatie met verschillende partijen om tafel zat, is dat het goed klikte met de specialisten van Verno.
,,Met Verno klikt het hartstikke goed. We zitten op dezelfde lijn qua denkwijze en kijk op het festival. En onze contactpersoon begrijpt best dat wij nu eenmaal zo gek zijn om zo’n groot festival op poten te zetten, wat uiteraard weer een kans is voor Verno om zijn materieel weg te zetten. Je weet van te voren nooit hoe bepaalde zaken lopen in de aanloop naar of tijdens een festival. Er kunnen onvoorziene dingen gebeuren. De flexibiliteit van Verno komt dan goed van pas, hun eventspecialist is maar één telefoontje van ons verwijderd en heeft altijd een passende oplossing. De prijs-kwaliteitverhouding is goed, de communicatie is prima en de samenwerking helemaal naar wens,” aldus een lovende Faber.
,,Verhuur aan een festival is iets anders dan verhuur aan een bouwlocatie,” zegt Faber en vervolgt: ,,Bij deze laatste zou men een dag later, indien nodig, apparatuur kunnen vervangen. Bij ons kan daar natuurlijk geen sprake van zijn. Wij moeten het als organisatie in een paar uur verdienen en moeten dan ook op de verhuurder aan kunnen. Er moet voldoende back-up materieel aanwezig zijn, welke eventueel ingezet zou kunnen worden.”
Brêgepop is een tweedaags non-profit festival wat maar liefst 6000 bezoekers trekt. Het festival is in 2014 ontstaan toen vier kameraden de koppen bij elkaar staken. Intussen draait het festival op een vast team van circa twaalf personen en een onmisbare club enthousiaste vrijwilligers.
De beleving van het evenement, het plaatje er om heen, staat bij de organisatie hoog in het vaandel. Er wordt dan ook veel in het werk gesteld om de sfeer te verhogen en de bezoekers een positieve ervaring mee te geven. Een ander speerpunt van Brêgepop is het cross-over element.; een mengeling van verschillende muziekstijlen, verdeeld over acht area’s waar onder andere rock, akoestische muziek en theater een eigen podium hebben.
Meer informatie over Brêgepop vindt u op: www.bregepop.nl
Terug naar overzicht