De enthousiastelingen
1 november 2021Het is maandagmorgen 08:00 als we met Fred en Eric spreken over hun rol binnen de Verno Evenementenservice. Het gesprek vindt plaats tussen alle werkzaamheden door.
“Het is druk. We moeten sanitairunits in de Prinsentuin ophalen, het materieel van de Wadopera komt retour en we moeten een aantal nieuwe evenementen bevoorraden deze week. Maar we hebben wel éven tijd hoor,” grappen beide enthousiastelingen.
Tien jaar terug trad Fred Ekelhof in dienst bij Verno Verhuur. Met behulp van zijn grote netwerk en ruime ervaring groeide de evenementenafdeling snel door en werd zo een volwaardig onderdeel tussen de zeven Verno vestigingen. “Samen met Eric Reitsma als eventplanner staan wij klaar voor een breed scala aan evenementen. Van groot tot klein.” verduidelijkt Fred.
Eric, hoe ziet jouw Verno-loopbaan er tot nu toe uit?
“Ik ben in 1999 begonnen bij Verno in Leeuwarden, als 2e man. Na verschillende wisselingen, zowel qua locatie als functie ben ik sinds 2010 vestigingsleider in Leeuwarden. Na de komst van Fred groeide de evenemententak al snel zo hard dat ik de rol van eventplanner erbij gekregen heb.”
Hoe ziet jouw taak binnen de evenementenservice er precies uit?
“Nadat Fred een opdracht aangenomen heeft start mijn werk, het plannen. Ik zorg ervoor dat het juiste materieel op tijd klaar staat voor transport. Soms betekent dit dat er spullen van andere vestigingen gehaald moeten worden, soms moeten we extra inhuren om tekorten op te lossen."
Waar ben je het meest trots op?
“Eigenlijk ben ik gewoon heel trots dat het elke keer weer lukt!”
Wat is het geheim voor jouw functie?
“Rustig blijven. Alleen dan bewaar je het overzicht. En doordat ik dit dagelijks doe heb ik inmiddels aardig in mijn hoofd wat, wanneer en waar geleverd wordt. Dat maakt de puzzel echt een stukje makkelijker.”
Welke ontwikkelingen zie jij in je werk?
“Wat de planning betreft zie ik dat waar men eerder vaak tijdig de spullen reserveerde, er nu dikwijls heel last-minute besteld wordt. Dit geeft soms natuurlijk wel wat druk op de planning. Gelukkig kunnen wij door onze korte lijnen snel schakelen en dit in de meeste gevallen goed opvangen.
Wat het materieel op evenementen betreft merk ik dat de vraag naar luxe sanitair toeneemt.”
Fred, leg ’s uit, wat doet een Evenementen Coördinator eigenlijk?
“Ik leg het eerste contact met klanten en adviseer ze in hun materieelbehoefte die ik vervolgens voor de klant calculeer. Tijdens een evenement ben ik beschikbaar of aanwezig voor calamiteiten of vragen. Als coördinator ben ik de schakel tussen Verno en de klant, in de breedste zin van het woord. Zelf hoor ik na afloop graag wat er wel en niet goed ging, zodat er altijd verbeterd kan worden. Verno kent een platte organisatie waar iedereen elkaar helpt. In de praktijk komt het erop neer dat ik in de drukke periodes ook regelmatig in de auto stap om de chauffeurs te helpen alles op tijd af te leveren. Die afwisseling maakt mijn werk zo leuk.”
Waar krijg jij energie van?
“Ik word blij van de hectiek en druk die dit vak met zich mee brengt. Ik heb een hele afwisselende baan waarin ik een hele fijne samenwerking heb met onze klanten en mijn collega’s.”
Welke eigenschappen komen hier van pas?
“De allerbelangrijkste is flexibiliteit, altijd bereikbaar zijn! Vindingrijkheid is ook handig, in combinatie met goede adviezen levert dit meestal voordeel voor de klant.”
Wat is de leukste ervaring tot nu toe?
“Poeh... ik kan echt niet kiezen, dat is te moeilijk. Ik moet wel meteen denken aan hele bijzondere opdrachten, die ik niet snel zal vergeten. Zoals voorzieningen om een meeting van een nationale politicus in Almere mogelijk te maken. Of tijdens de herdenking voor een door geweld omgekomen grensrechter. Het gaat dus niet alleen om feesten en partijen.”
Is de evenementensector in ontwikkeling?
“Zeker! Door de Coronaperiode zie je dat er op sommige vlakken anders gewerkt wordt. Dat sommige mensen de branche helaas verlaten maar dat er ook weer frisse nieuwe ideeën ontstaan. Daarnaast ervaren wij een groeiende vraag naar materieel met geen of lage CO₂-uitstoot. Onlangs hebben wij nog een serie accupacks geleverd aan een evenement die daarmee 250 ton CO₂-uitstoot, meer dan 1.000 draaiuren en daarmee 10.000 liter diesel bespaarde. Bijkomend voordeel was dat de gehele tweeënhalf uur durende show zonder het lawaai van aggregaten kon worden gespeeld.”
Karin Mast
Hoofd Marketing & Communicatie