Nachtwerk
25 september 2020De stroomweg N359, tussen Leeuwarden en Lemmer, wordt momenteel onder handen genomen. Is eerder het deel tussen Leeuwarden en Bolsward aangepakt, dit najaar volgt het deel tussen Bolsward en Workum.
De weg heeft een stroomfunctie en is toe aan groot onderhoud, een nieuwe laag asfalt en daarnaast worden de kruispunten en aansluitingen aangepakt. Tijdens de uitvoering van de eerdere werkzaamheden bleek dat er onveilige situaties voorkwamen. Om de veiligheid van de weggebruiker en die van de wegwerker te kunnen garanderen worden de werkzaamheden nu ’s avonds en ’s nachts uitgevoerd.
Nachtwerk
Achter Parrega, rechtsaf op kruising Aaltjemeerweg; Oene Willem van der Woude, uitvoerder KWS Infra BV, wacht ons op in de schaftwagen. Weids uitzicht rondom, verderop ligt de schilderachtige Elfstedenstad Workum en op de N359 rijdt verkeer dat deze avond de weg nog heel even kan gebruiken, totdat de werkzaamheden tussen 19:30 uur en 06:30 weer van start gaan.
Van der Woude: ,,De doorgaande weg is verbreed van zeven naar acht meter, een kruising bij Parrega is vervangen door een ovonde en op deze locatie komt een dynamische kruising; de toegestane snelheid kan aangepast worden aan de actuele verkeerssituatie. In principe is de maximale snelheid 100 kilometer per uur, komt er verkeer van de zijkanten dan wordt de toegestane snelheid omlaag gebracht naar 70 kilometer per uur. Richting Workum wacht ons nog circa 3 kilometer. Waar we eerder overdag vakken van 300 meter in halve banen konden verwerken is het voordeel van nachtwerk dat het hele gedeelte in één keer aangepakt kan worden. Dit is bevorderlijk voor de snelheid van de werkzaamheden en voor de veiligheid.”
Het is voor ons belangrijk dat afspraken na worden gekomen, dat er direct en snel actie ondernomen wordt en dat de service goed is. Als ik mijn contactpersoon bij Verno ’s nachts app, dan is het de volgende dag geregeld.
Oene Willem van der Woude
Nachtwerk, hoe werkt dat eigenlijk?
“Het is soms lastig om ’s nachts zaken voor elkaar te krijgen, al valt het me eigenlijk toch ook mee hoeveel er te regelen valt. Met nachtwerk loop je weleens tegen kleine obstakels aan, sommige zaken zijn overdag eenvoudiger te regelen. De levering van zand wordt hier bijvoorbeeld overdag gedaan, ’s avonds halen wij dit zelf uit het depot, daarnaast zijn er leveranciers die tijdens deze periode speciaal voor ons op andere tijden open zijn. Ver voor de werkzaamheden van start zijn gegaan is er natuurlijk een planning gemaakt, maar soms is het nodig om op te schalen, dan is het erg handig als je leveranciers meedenken en meewerken waar mogelijk.
Naast verplichte verlichting hebben we tijdens nachtwerk ander materieel nodig, mobiele lichtmasten plaatsen we bijvoorbeeld op kruisingen en bij draaipunten, soms heb je ’s nachts te maken met geluidsnormen en zogenoemde uitslaapdagen moeten ingepland worden. Feit blijft dat nachtwerk veiliger is, in dit geval omdat de stroomweg geen goede omleidingsmogelijkheden in de buurt heeft. Werkzaamheden als deze worden getoetst aan uitvoeringstechnische kwaliteitseisen, het verdichten wordt getoetst door middel van nucleaire sonderingen. Bij het verdichten van de ondergrond werden we op deze locatie verrast met een zeer lastig te verdichten ondergrond. Het hele arsenaal trilplaten van Verno is ingezet om de onstabiele ondergrond met verschillende lagen en verschillende methodes op te bouwen. Uiteindelijk is het gelukt!"
Verno.nl
- Gegarandeerde bereikbaarheid
- Gratis Transport*
- Keurmerk Duurzaam Huren
- Bezorgen zonder omwegen
- Verno Doorwerkgarantie
Meer weten over Verno & Nachtwerk? Ane Jan Glastra van Loon vertelt er graag meer over!
Terug naar overzicht