#woensdagwerken - 48
28 november 2018Het item waarin onze collega’s specifieke werken, slimme oplossingen of bijzondere locaties uitlichten en in het zonnetje zetten. Vandaag in de schijnwerpers; eConowind.
Het Groninger bedrijf eConowind biedt een innovatieve, opvouwbare en autonome eenheid voor windgestuurde scheepsaandrijving, waarmee diverse soorten schepen voortgestuwd kunnen worden.
De laatste tijd deed men onderzoek aan de eConowind-unit, een wind-hulpaandrijving voor zeeschepen. De unit bestaat uit 2 Ventifoils, een soort vliegtuigvleugels, die werken bij relatief lage windsnelheden: Zeilen met vleugels dus.
Mede-eigenaar eConowind Frank Nieuwenhuis: ,,We gebruiken een speciale techniek om zoveel mogelijk kracht uit de vleugel te halen. Door een beetje lucht af te zuigen, buigen we de luchtstroom om de Ventifoil af en daardoor wordt de kracht van de vleugel nog veel groter dan zonder deze afzuiging.”
Door gebruik te maken van de eConowind-unit kan een zeeschip zijn motor minder hard laten draaien, deze besparing is groter dan de kosten die de extra energie ten behoeve van de afzuiging met zich meebrengt.
De unit werd afgebouwd op het terrein van de firma Hemos in Meppel en getest in de weilanden bij Nijeveen. Er is gemeten hoeveel kracht er uit het systeem kwam bij verschillende hoeken t.o.v. de wind en met verschillende instellingen van de afzuiging. Voor de afzuiging maakte men gebruik van een generator van Verno Meppel. Vanaf het weiland is de unit nu voor het eerst op een zeeschip geplaatst.
Meer informatie: www.econowind.nl
Terug naar overzicht